شریه نیوزویک در مطلبی با اشاره به حملات نیروهای مقاومت موسوم به طوفان الاقصی که اعلام جنگ رژیم صهیونیستی علیه آن را در پی داشت، به چالش‌های جدید پیش‌روی دولت جو بایدن به دنبال تشدید درگیری‌ها پرداخته‌است.

ه گزارش روز دوشنبه گیتا، این نشریه نوشت: خشونت های فزاینده در خاورمیانه، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را با چالش‌های عمده روبرو کرده است.

این گزارش با اشاره به حمله گسترده روز شنبه نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و اعلام جنگ این رژیم، نوشت: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هدف اول دولتش را «پاکسازی اسرائیل از نیروهای متخاصم» خواند که در پی آغاز حملات حماس و با شکست حصار مرزی وارد اسرائیل شده اند. بایدن نیز در واکنش، حملات حماس علیه اسرائیل را محکوم و تاکید کرد که واشنگتن از هیچ امکانی برای پشتیبانی از اسرائیل دریغ نخواهد کرد.

نیوزویک با این مقدمه، چالش‌های اساسی پیش روی بایدن را در پی تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه اینگونه فهرست بندی کرده است؛

 

عربستان سعودی و پیمان ابراهیم

ناظران می گویند تشدید خشونت های جاری میان حماس و اسرائیل، به تلاش دولت بایدن برای عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی لطمه می زند و پیمان سه ساله ابراهیم را به خطر می اندازد.

نیوزویک در ادامه یادآور شده است: آمریکا در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) مذاکراتی را آغاز کرد که به امضای نمایندگان اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین در واشنگتن با هدف عادی سازی روابط این کشورها با اسرائیل منجر شد. اندکی بعد مراکش و سودان نیز این این بیانیه را امضا کردند، هرچند حاضر به پذیرش توافقنامه دوجانبه با اسرائیل نشدند.

براساس این توافقنامه کشورهای عربی امضاکننده پیمان، اسرائیل را به رسمیت شناخته و عادی سازی روابط دیپلماتیک با آن را در پیش گرفته اند.

حال دولت بایدن در تلاش است تا عربستان سعودی را هم به پذیرش توافق ابراهیم مجاب کند؛ موضوعی که می تواند پیروزی مهمی در سیاست خارجی دولت وی بشمار رود. با این حال، گزارش‌ها حاکی است که ریاض در پی تشدید تنش ها در منطقه، مذاکرات عادی‌سازی را متوقف کرده است، هرچند این موضوع از سوی آمریکا و اسرائیل تکذیب شده است.

مارا رودمن دیپلمات پیشین منطقه خاورمیانه در دولت باراک اوباما در این مورد به روزنامه نیویورک تایمز گفت: اگر وضعیت کنونی مانع پیوستن عربستان به توافق ابراهیم نشود، در بهترین حالت به کند شدن روند آن می انجامد.

وی تشریح کرد: تنش ها میان حماس و اسرائیل عناصر کلیدی برای ورود عربستان سعودی به پیمان ابراهیم را هدف قرار می دهد.

 

دو دستگی میان دموکرات ها

این نشریه از دیگر چالش های پیش روی دولت بایدن پس از حملات حماس به اسرائیل را عمیق تر شدن شکاف میان دموکرات ها ذکر کرده است.

در سال های اخیر، دموکرات های چپ به طور فزاینده ای دست از حمایت از اسرائیل برداشته اند.

در اواسط ژوئیه (تیرماه) پرامیلا جایپال نماینده واشنگتن، پیش از سفر آیزاک هرتزوگ رئیس‌جمهوری رژیم صهیونیستی به منظور سخنرانی در صحن کنگره آمریکا، اسرائیل را «کشوری نژادپرست» خواند، اما کمی بعد عذرخواهی کرد.

 

منطقه‌ای که آرام نیست

افزایش خشونت ها میان اسرائیل و حماس در حالی است که یک مقام دولت بایدن یک هفته پیش، منطقه خاورمیانه را آرام تر از همیشه توصیف کرده بود. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در جریان جشنواره آتلانتیک گفته بود که منطقه خاورمیانه امروز در آرام ترین حالت خود در دو دهه گذشته است. از همین رو به نظر می رسد وی باید نسبت به اظهارات خود تجدیدنظر کند.

در این میان برخی همچون دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده ضمن انتقاد دوباره از دولت بایدن به دلیل توافق با تهران برای آزادسازی این دارایی ها، مدعی شدند که حملات حماس به اسرائیل نتیجه واریز پول های بلوکه شده ایران به عنوان حامی این گروه فلسطینی است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آدرین واتسون سخنگوی کاخ سفید روز شنبه در واکنش به این ادعاها گفت: حتی یک سنت از این پول هنوز هزینه نشده و زمانی که هزینه شود، فقط صرف اموری مانند غذا و دارو برای مردم ایران می شود.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری نیز در همان روز تشریح کرد: تمام پولی که در حساب های دوحه نگهداری می شود، در دوحه باقی می ماند. حتی یک پنی نیز خرج نشده است.

آینده بهای نفت

داده های بازار انرژی نشان می دهد حملات غافلگیرکننده روز شنبه حماس به اسرائیل سبب افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شده است. موضوعی که می تواند به بازگشت تورم و بی نتیجه ماندن تلاش بانک های مرکزی و اقتصادهای بزرگ به ویژه آمریکا برای مهار افزایش قیمت ها منجر شود.

واندانا هاری مدیر اجرایی شرکت مشاوره اطلاعات در زمینه بازار انرژی (Vanda Insights) در مصاحبه ای با شبکه خبری آمریکا سی‌ان‌بی سی ‌گفت: اسرائیل و فلسطین در یک منطقه مهم تولیدکننده و صادرکننده نفت قرار دارند و همین امر می تواند به طور غیرمستقیم بر روی کشورهای مهم تولیدکننده نفت تاثیر بگذارد.

ایمان ناصری مدیر عامل خاورمیانه و عضو شرکت مشاوره انرژی (Facts Global Energy) نیز خاطرنشان کرد: تاثیر جنگ کنونی بر بهای نفت تنها در صورتی می تواند محدود باشد که به کشورهای دیگر گسترش نیابد.

انتهای خبر/